Digitale groothandel met heel eigen eisen en een uniek proces
De klant
Cloet is één van de toonaangevende Belgische plantenexporteurs. Ze leveren bloemen en planten aan groothandel, cash & carries, tuincentra en supermarkten in meer dan 10 landen in Europa en Noord-Afrika.
De opdracht
Groothandel gebeurt steeds meer digitaal, al heeft dat vaak unieke eisen. Voor Cloet ontwikkelden we een digitaal bestelplatform dat ervoor zorgt dat klanten bestellingen vlot kunnen plaatsen en opvolgen.
Digitalisatie van een uniek verkoopproces
Een professionele klant heeft vaak weinig tijd, bestelt in grotere volumes, doet dat graag heel vlot en koppelt dat liefst met de eigen verkoop.Â
Zo’n platform kan dan ondersteunen door
- Een compacte interface
Het accent ligt bij B2B op snelheid en efficiëntie met net genoeg ruimte voor beelden en merkbeleving. Een compacte en toch gebruiksvriendelijke interface laat toe om snel producten te vinden en toe te voegen aan de bestelling. - Prijsbepaling op basis van meerdere parameters
De geafficheerde prijs per plant wordt berekend op basis van heel wat parameters: de kweker van de plant, de verpakking, extra handelingen, de geografische ligging van de klant, eventuele commissies, de totale belading, promoties, administratieve kosten en meer. - Lijst van favorieten
Er zijn heel wat klanten die vaak heel gelijkaardige bestellingen plaatsen. Een favorietenlijst helpt hen om snel de juiste producten te vinden en te bestellen. - Thematische aanbiedingen
Het systeem laat toe om eigen categorieën te bepalen in functie van feestdagen (moederdag, Pasen, Valentijn..) en thema’s (terras, la provence…). - Optimale belading
Hoe voller de kar, hoe beter de prijs. De totale kost van een bestelling hangt namelijk af van de belading van de Deense karren. Door die continu te tonen, streeft de klant automatisch naar de optimale belading. - Eigen labels en/of prijzen
Op het bestelplatform kunnen klanten ervoor kiezen om het label voor hun winkel direct op de verpakking te plaatsen. Zo is hun plant meteen van de correcte prijs en barcode voorzien.
Werken vanuit één systeem
Bij Cloet gebruiken ze voorlopig nog PePlan, een bekend ERP pakket in de sector. Door het bestelplatform daarmee te koppelen met dat pakket leeft de waarheid op één plaats en verandert er niets aan hun interne processen. Dat betekent dat klantenbeheer, het afhandelen van een bestelling of het opmaken van offertes nog steeds via PePlan verloopt.
Het bestelplatform wordt het instrument van de eindklant en het doel ervan is duidelijk: een B2B ecommerce platform dat inzet op efficiëntie.
De impact? Een win-win voor Cloet en hun klanten
De klanten van Cloet bestellen nu vlotter en efficiënter.
En Cloet zelf?
Die krijgen niet alleen meer bestellingen, maar winnen ook tijd dankzij het digitaliseren van hun uniek verkoopproces. Minder telefonische bestellingen en manuele offertes, meer tijd voor wat er echt toe doet.
Heeft jouw digitale groothandel ook heel eigen eisen, een uniek verkoopproces of nood aan integraties?